Tuesday, April 21, 2015

Bitcoin 挖礦係不勞而獲?

我每次同人討論 bitcoin,都會有一大堆問題。其實唔好話同人討論吖,我自問做咗支付技術都好多年,但當初接觸 bitcoin 既時候,我自已都一樣一大堆問題。原因係呢隻貨幣實在太創新!有好多方面係完全癲覆咗基本貨幣既慨念。但當我越細心咁睇,越覺得發明 bitcoin 既人係天才,因為佢已經一早解決晒所有技術上既問題。亦難怪而家咁多人懷疑 bitcoin 背後係一個強大既政府組織!

既然我講到 bitcoin 咁安全,咁點解仲有咁多騙案俾人呃晒啲錢?我只會話水能載舟,亦能覆舟。所有真正 powerful 既野,如果唔識得利用,破壞力亦一樣好強大。bitcoin 由始至終都只係一隻貨幣,主要功能係交易。我敢講,如果你用 bitcoin 黎作交易目的,你會發現  bitcoin 係一隻交易成本最低又最安全既貨幣。但如果你用黎炒賣,我就見唔倒好大既投資價值喇。

(有機會再講咩係交易成本 (cost)。我地一般支付見唔倒個“成本”,只係因為我地通常都係消費者。交易成本通常都係收錢(即賺錢)既一方俾。Visa/Master 5-6%, EPS 4%, 八達通 2-3%? 但 bitcoin 只係大約幾個仙)

對於真係對 bitcoin 有興趣既人,我強烈建議你可以買少少幾百蚊黎玩下先。先了解咗呢樣產品既操作,到你好清楚 bitcoin 係乜,肯定有投資價值,到時先買多啲。我會覺得 bitcoin 同八達通係一樣,所謂存喺裏面既錢同散錢一樣,跌咗就無。咁你會唔會八達通跌咗就無就唔用?當然唔會,因為實在有佢既方便之處。況且我敢講,bitcoin 用得其所,肯定安全過八達通!知唔知八達通點解上限一千蚊?佢地永遠做唔倒 VISA,  Mastercard, EPS 幾萬蚊既交易,唔好意思講句,因為八達通 POS 機啲安全技術實在係太屎。。。

講到離晒題,講返個題目。我見有人網上寫道,Bitcoin 挖礦,即係只係開住部電腦 run 住佢個 program ,就可以賺錢?好明顯係詐騙案啦,條穚好寶藥黨囉!聽落,又真係好不勞而獲。但實情係,bitcoin 既安全係統係建立於加密學上,所有 bitcoin 既交易(transaction) 其實都係一連串加密學既運算。呢啲運算(主要係 HASH(SHA256))需要借助網上好多既電腦一齊去計,先可以做出最快速最低成本既交易。但係無啦啦又點會有人借部電腦幫你計數呢?燈油火蠟(電)樣樣都係錢,咁唯有借用網絡上既電腦運算交易既計算其間,俾一部份既費用俾呢啲電腦囉。例如我 send $10 HKD 俾你,你會收倒 $9.97 。唔見咗嗰三仙係俾咗嗰部挖礦既電腦。咁仲叫唔叫不勞而獲呢?

挖礦賺 bitcoin 除咗幫人計 transaction 之外,仲會幫手搵一個特別既 block 。呢個 block 有個好好既比喻,就係質數(prime number) 。數目少是既質收當然易搵,2      3      5      7     11     13     17   etc.. 所以最初要挖一個 bitcoin 相對容易,但後來當數字越來越大,就再也好難先挖倒一個 bitcoin 。咁正常黎講 bitcoin 開頭未多人用,流動性低,啲人驚對換唔倒價值相對低,挖倒 bitcoin 都只係好少錢。到後來 bitcoin 好值錢,但又已經好難挖,其實應該又好公平。只係前排某段時傳媒既報道喺好短既時間內吸引咗好多投資者,而 bitcoin 又唔可能一次過挖咁多出黎,喺供不應求既情況下先會炒到上 $7000-8000 HKD 一粒。而家慢慢應該回覆到一個正常既水平。

https://blockchain.info/charts

另外又有人問,bitcoin 係虛擬幣,係咪好似打機個啲咁?咁咪好危險?答案係兩者差天共地。打機既虛擬幣只係放喺遊戲機,手機,或遊戲既 server 裏面,完全無 integrity, authenticity 既基礎!

(所謂 integrity 係完整性/無俾人改過,即係寫一張 cheque, $1000, 同 $10000 係差好遠。Authenticity 係源溯性,即係簽名,以確認張 cheque 確實係你寫出黎既而唔係其他人)

咁樣就好似以前細個 hack 啲 save game data 咁,改個 hex 就無限金錢了。bitcoin 頭先講過,由類似質數既 block 組成,而呢個世界已挖倒出黎既 block 係唔會無啦啦增加。所以你係無可能改倒你個 bitcoin wallet 裏面既 bitcoin 數目(全世界都在看!)。事實上,你 wallet 裏面跟本就無所謂既 bitcoin 。全世界既 bitcoin 同 transactions 都記錄晒喺 blockchain 裏面。bitcoin 基本上係類似 bitcoin #1 -> Jenny , #2 -> John, #3 -> Cindy,  #4 Peter, 每一份 bitcoin 都有佢地既 owner 。而 transaction 只係轉 owner 例如 Jenny 俾錢 May, bitcoin 既 ownership #1 ->Jenny 就會變做 #1->May 既過程。而點樣 verify Jenny 有 #1 有權轉名呢,就係用簽名既運算 ECDSA。ECDSA 係一種 asymmetric 或 public/private key 既 cryptography ,有別於 symmetric 加密例如 AES, DES, 3DES。下一篇再講。